Glenesk 1984 38 Yo, Gordon & MacPhail Connoisseur’s Choice

1984. Metallica släpper sitt andra album “Ride the Lightning” och Iron Maiden mästerverket “Powerslave”. Dom som kunde hoppa hoppade till Van Halens låt “Jump” från skivan titlad efter utgivningsåret. Apple lanserar Macintosh datorn och Arnold Schwarzenegger blev världskänd som The Terminator på vita duken. Jag var fortfarande inte påtänkt…

Glenesk kokade man dock sprit, i alla fall en stund till. Gordon & MacPhail köpte lite från destilleriet och lade på Refill Sherry Butt #2636 den 9e maj 1984. 8e februari 2023 buteljerades whiskyn, 38 år gammal. 103 flaskor på 50.5% blev totalen, till Sverige kom 3 pavor. Ingen kylfiltrering, inget färgmedel.

Vad hände dock med Glenesk? Jo det lades i malpåse året därpå och revs 1996. Nu testar vi lite gammal sprit!

Wow! Här har vi sherrybomb deluxe på snoken! Marsipan, valnötter och tonvis med frukter och bär! Russin i rom, åt arraks hållet. Plommon, fikon och bigarråer. Svarta vinbär, såna där svarta Bassets winegum som jag älskar. Det går även åt Coca Cola hållet, men Dr. Pepper kanske är mer riktigt här? Mjölkchoklad med nötter och frukt, även lite gräddkola och fudge. Denna kan man lukta på läääänge…

Maffigt söt på smaken. Inte super söt, bara som att det är en bra skopa med söta saker som sker på en gång. Färsk, rinnig honung. Russin, bigarråer, röda äpplen men också lite mango och papaya. Någon sorts syrlig och fräsch citrus också, lime kanske? Svarta vinbär i eftersmaken tillsammans med lite kola och fudge. Rejält lång finish som sitter kvar. En mysig sötma med en behaglig kryddighet. Svårbestämt, men jag tänker ingefära och kryddnejlika. Jisses…

Ploppade försiktigt i ett par droppar vatten i glaset. Tycker nog wirren blev för dämpad på snoken. Söt, men som att själva sherrybomben försvann. Lukterna finns där, men lite som att luften gick ur…

Det samma gäller nog i smaken också för min del. Blev liksom fadd och tråkig. Mot slutet dock dyker dom där svarta vinbärs winegummen upp och skänker lite mysighets faktor. Men denna klarade inte vattningen, i alla fall inte i den lilla mängd jag hade i glaset. Besk mot slutet, hänger kvar i finishen.

En mycket trevlig sherrygamling som man borde prova om man får chansen! Ovattnad var den suverän, men jämför man med Port Ellen som jag provade förra veckan så är inte denna i närheten så bra helhetsmässigt (för min del). Denna whisky får 92 poäng av mig, en riktigt god dram!


Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started